Disse 3 kjerneferdighetene sikrer deg en solid utviklingsprosess

bloggheading

3 kjerneferdigheter for en solid utviklingsprosess

 

N√•r du n√• skal l√łfte deg selv til ditt neste niv√• som golfspiller er det tre kjerneferdigheter du trenger √• trene¬†kontinuerlig p√•.

1) Selvledelse 

Selvledelse er en ferdighet som hjelper deg √• nullstille egne antagelser og den hindrer deg i √• reagere p√• din lynraske ‚ÄĚemosjonelle hjerne‚ÄĚ. √Ö trene p√• selvledelse vil si¬†√• legge merke til egne tanker og hvilken effekt tankene har p√• deg og med andre ord hvilken effekt du har p√• deg selv.¬†Selvledelse hjelper deg √• v√¶re oppriktig nysgjerrig p√• din egen utviklingsprosess.

2) Din evne til å være oppriktig nysgjerrig på egne vegne:

Oppriktig¬†nysgjerrighet er en trenbar ferdighet. Dette er kjerneferdigheten vi alle er f√łdt med; v√•r evne til √• v√¶re fasinert og la oss overraske positivt av oss selv og andre.¬†Mental trening handler om √• f√• en¬†sterkere utvikling raskere og ¬ęoppriktig nysgjerrighet¬Ľ aktiverer de delene av hjernen knyttet til langsiktige l√¶ring og n√łyaktig m√•lstyring.

√Ö stille nysgjerrige sp√łrsm√•l til seg selv, √• undre seg i stedet for √• konkludere og d√łmme, √•pner for ny l√¶ring og hjelper deg til √• se det som f√łr kjentes som en fiasko, f.eks en avgj√łrende puttemiss, fra en annen synsvinkel. En annen synsvinkel som tjener utviklingsprosessen din ville i dette tilfellet v√¶rt:¬†Hva kunne jeg gjort annerledes her?

Å klandre seg selv, ha negative mentale antagelser om egne ferdigheter og det å være 100% sikker på at du vet svaret er det stikk motsatte av oppriktig nysgjerrighet.

N√•r du er genuint nysgjerrig overfor deg selv aktiverer du mentale kapasiteter som¬†engasjement, kreativitet og √łnsket om √• gj√łre det annerledes og bedre neste gang. Det blir et samarbeid med deg selv og du legger til rette for at nye tanker og fremgangsm√•ter kommer fram i tankene.

Et eksempel: Du har nettopp avsluttet en trening hvor ting ikke satt helt som det skulle. Du kan g√• til garderoben med en skikkelig d√•rlig f√łlelse og irritert p√• deg selv for de lave prestasjonene. Den sterke mentale golfspilleren¬†vet at det er ingen poeng i √• ¬ęvinne¬Ľ treningen og sl√•r seg til ro med at noen dager er slik. Den sterke mentale golfspilleren¬†er oppriktig nysgjerrig p√• hva som ikke fungerte, hva som kunne v√¶rt gjort annerledes, og noterer seg de viktigste l√¶ringene fra dagens trening.

Hvor oppriktg nysgjerrig er du på egne tanker? 

 

3) Empati

Hjernens h√łyre halvdel og den fremre pannelappen har delikate¬†nervesystemer som gj√łr oss i stand til √• utvise empati overfor oss selv og andre. Empati er evnen vi har til √• se p√• v√•re prestasjoner mer objektivt og med ¬ęvennlige √łyne¬Ľ og reduserer stressymptomer i hjernen.

Empati er en kvalitet som alle mennesker har, og som er trenbar. N√•r du trener p√• empati, slik at den blir som en lysbryter som du kan sl√• p√• n√•r du trenger¬†mer ¬ęlys i tankene¬Ľ, √•pner det seg utrolige muligheter for √• finne ro i prestasjons√łyeblikket. √Ö behandle deg selv¬†med empati hjelper deg med √• nullstille forventninger og¬†gj√łr deg mer motstandsdyktig mot stress i de viktige √łyeblikkene hvor du ikke skal tenke, men prestere.

 

Hilsen Anders