Mental trening på rangen Рslik forbedrer du slagene dine

  • by

Kjenner du deg igjen i noen av disse tankene når du står på rangen?

  • Dette m√• jeg f√• til i konkurranse ogs√•
  • Jeg skulle √łnske selvtilliten min p√• banen matchet slagene mine p√• rangen
  • Jeg f√łler at selvtilliten min blir borte p√• banen
  • Jeg skulle √łnske jeg slo disse slagene i turnering ogs√•

Da kan mental trening på rangen være noe for deg

En kritisk del av enhver l√¶ringsprosess er evnen til √• fors√łke, feile, rekalibrere og fors√łke p√• nytt.¬†Dette er bokstavelig talt hvordan nye og hensiktsmessige¬†nervebaner og tanker forsterkes. Hvis du¬†samtidig t√łr √• gj√łre feil i utkanten eller utenfor komfortsonen din vil du kunne l√¶re¬†ti ganger s√• fort enn ved vanlig pr√łving og feiling.¬†(Daniel Coyle, 2009). S√• tipset mitt til deg er √• s√łrge for √• trene og utvikle deg utenfor komfortsonen din! Mental trening p√• rangen tilf√łrer en spennende og ny dimensjon til treningen, og kan definitivt v√¶re utenfor komfortsonen.

Hva slags resultater har mental trening på prestasjoner?

Mental trening¬†har i f√łlge forskningen en forbl√łffende sterk effekt. Et eksempel er¬†den direkte kraften visualisering har p√• forbedring av¬†konkrete ferdigheter og resultater. En av de mest spennende forskningsprosjektene som er gjort p√• dette ble gjennomf√łrt p√• fire Detroit high schools. To grupper ble valgt ut, et som utelukkende skulle trene p√• fysiske basketballkast, og en gruppe som utelukkende skulle visualisere at de kastet basketballen rett i kurven. Den¬†fysiske gruppen kastet fem oppvarmingskast og tjuefem tellende kast hver dag i fjorten dager. Visualiseringsgruppen¬†trente mentalt hver dag gjennom √• se for seg at de kastet fem oppvarmingskast og tjuefem tellende kast.

Resultatene var som f√łlger:

Forbedringen i den fysiske treningsgruppen: 16%

Forbedringen i visualiseringsgruppen: 15%

(Clark, 1960. Effect of mental practice on development of a certain motor skill)

 

Er du nysgjerrig på Golfcoaching og mental trening på rangen?

Dette gj√łr vi n√•r vi m√łtes:

  • Vi varmer opp din st√łrste mentale muskel, hjernen
  • Vi arbeider deg inn i en fokusert tilstedev√¶relse
  • Vi analyserer slagene dine ut i fra et mentalt perspektiv
  • Vi jobber aktivt med dine to sentrale¬†nervenettverk (TPN, DMN)
  • Vi jobber inn to sentrale forbedringstanker
  • Du vil garantert kjenne p√• √• v√¶re ¬†utenfor komfortsonen (der maksimal l√¶ring skjer)

 

Mvh Anders Hov – 48231331