Endringskapasitet, lĂŠring og mental gjennomfĂžringsevne
En styrking av hjernens kapasitet forutsetter selvrefleksjon.
Rock &Â Page. 2009
Selvrefleksjon som en del av lÊring og oppbygging av mental styrke har vÊrt et gjennomstudert emne over mange Är. For 20 Är siden sÄ presenterte David Kolb et rammerverk for etablering av ny lÊring. Rammeverket er kjent for eksperimenterende lÊremestre verden over og ser slik ut:
- Du gjĂžr noe, en aktivitet, en handling â f.eks du forsĂžker noe, gjennomfĂžrer et mĂžte eller en medarbeidersamtale.
- Du reflekterer over hva du lĂŠrte av dette forsĂžket, hva du kan ta med deg, hva du gjorde som fungerte eller ikke fungerte.
- Du korrigerer aktiviteten og gjennomfĂžrer nye tiltak. Dvs. du forsĂžker igjen, men denne gangen klokere av lĂŠring.
I 2002 oppdaterte James Zull denne teorien ved Ä vise biologien som ligger bak den. Han viste dermed hvordan denne tre-punkts lÊringssyklusen faktisk endrer og styrker hjernen din. Her er hvordan det virker:
PS: Cortex = pannelapp//del av hjernen.
- Vi erfarer noe. Med andre ord â vi GJĂR noe â og motoriske cortexen utfĂžrer handlingen.
- NÄr vi reflekterer og husker opplevelsen av det vi gjorde vil den sansende cortexen fÄ informasjon fra vÄre fem sanser. Jo mer vi aktiverer de fem sansene vÄre i denne prosessen jo mer vil vi forstÄ av opplevelsen av handlingen vÄr. Faktisk sÄ tenker vi ikke pÄ en opplevelse uten at hjernen vÄr pÄ egenhÄnd gjenopplever hendelsen i hjernen. Dermed er refleksjonsstrategier (coaching, embodyment coaching, geography coaching) som kobler pÄ de sansende aspektene (visuelt, auditivt, lukt, smak, berÞring i tillegg til fÞlelser) de meste effektive strategiene for mental styrke og forbedring som varer.
- NĂ„r vi tenker tilbake pĂ„ og reflekterer over hendelsen vil den «bakre integrerende cortexen» motta informasjon fra den sansende cortexen (se steg 2 â jo mer du gir cortexen Ă„ jobbe med jo bedre).
- NĂ„r vi videre bruker disse refleksjonene til Ă„ kultivere en enda dypere forstĂ„else av hvem vi er som person (adferd, tankemĂžnstre, holdning etc.)(og derfor ogsĂ„ hvordan vi skal bevege oss videre i praksis) sĂ„ vil den «fremre integrerende cortexen» utvikle en handlingsplan â en vei videre. Jo dypere refleksjon, jo mer effektiv plan videre og jo sterkere hjerne.
- NÄr vi nÄ gÄr fremover og handler pÄ nytt vil den motoriske cortexen nok en gang utfÞre en handling.
- Og sĂ„ videre â og sĂ„ videre â forsterke den oppadgĂ„ende spiralen av mental styrke, endringskapasitet og lĂŠring.
Uten refleksjon har vi bare uendelig med input. Hjernen trenger Ă„ fĂ„ huske hva som skjedde med denne inputen (og at det skjedde noe med inputen) for at den fremre integrerende delen av hjernen kan utvikle den mest effektive planen videre, med andre ord â for Ă„ kunne lĂŠre, vokse og utvikles.
Hilsen Anders